Trzy wystawy poświęcone Wisławie Szymborskiej w Pałacu Potockich

Do 16 lipca w Pałacu Potockich w Krakowie prezentowane są trzy wystawy poświęcone Wisławie Szymborskiej. Pierwszą z nich – „RADOŚĆ PISANIA/RADOŚĆ FOTOGRAFOWANIA. Wisława Szymborska w obiektywie Joanny Helander” – można zobaczyć w sali czerwonej na pierwszym piętrze. Kolejne dwie wystawy – kolaży Jolanty Więcław i mozaik Justyny Budzyn – można znaleźć na parterze, kolejno w księgarni Compare Bookstore i na dziedzińcu Pałacu Potockich.

Wystawa RADOŚĆ PISANIA/RADOŚĆ FOTOGRAFOWANIA.
Wisława Szymborska w obiektywie Joanny Helander

Wystawa składa się z 17 fotografii  (umieszczonych na 11 planszach oprawionych w ramy o formacie 60,50 cm x 81 cm), na których znajdują się portrety Szymborskiej z lat 80-tych, jak również zdjęcia z ceremonii odbierania Nagrody Nobla w Sztokholmie. Uzupełnienie wystawy stanowi tekstem wstępu do wystawy.

Joanna Helander – ur. 1948 w Rudzie Śląskiej, polska fotografka, reżyserka filmów dokumentalnych, pisarka i tłumaczka. Znana dokumentalistka życia codziennego w PRL-u oraz autorka filmowych i fotograficznych portretów przedstawicieli polskiej kultury. Studiowała romanistykę. W 1971 wyemigrowała do Szwecji. Tam ukończyła studium fotografii w Göteborgu. W 1978 r. w Szwecji wydała swój pierwszy album fotograficzny „Kobieta”. W 1983 r. otrzymała prestiżową szwedzką nagrodę „Fotograf roku”. Mieszka i pracuje w Göteborgu oraz Krakowie.

Wystawa kolaży do wierszy Wisławy Szymborskiej Jolanty Więcław

Jolanta Więcław (ur. 1976). Pasjonatka tworzenia kolaży analogowych oraz fotografowania. Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie / Wydział Sztuki, kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Dyplom magisterski z wyróżnieniem w pracowni malarstwa Romualda Oramusa.

Wybrane wystawy/ekspozycje/nagrody:

  • Centrum Sztuki Mościce, „Kolaże”, wystawa zbiorowa (2023)
  • Multimedialne Centrum Artystyczne BWA, Tarnów, „Zobacz”, wystawa zbiorowa, ekspozycja animowanego kolażu (2022)
  • BWA Tarnów / Dworzec PKP – ekspozycja kolażu/plakatu do wystawy prac z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej i prywatnej kolekcji Jana Pastuły Sammlung Pastula (2021)
  • Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, ekspozycja kolażu na Przedmieściu Krakowskim w ramach III edycji kampanii Zachęty w przestrzeni miejskiej (2020)
  • Galeria Bema20, Tarnów, „Ścieżki III”, indywidualna wystawa fotografii w ramach Festiwalu Kraków Photo Fringe (2018)
  • Legnickie Centrum Kultury, międzynarodowa wystawa „SATYRYKON Legnica” (2016)
  • Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu, I nagroda w „I Małopolskim Konkursie Plastycznym Kolaż – Ambalaż” oraz udział w wystawie zbiorowej (2015)

Więcej:  www.kolazka.pl

Opis wybranych kolaży do wierszy Wisławy Szymborskiej:

  1. Jolanta Więcław, Reszta alfabetu (ABC), collage, technika własna, 14 x 21 cm, 2023 r.
  2. Jolanta Więcław, Pogratulujmy mrówkom (Czwarta nad ranem), collage, technika własna, 15,5 x 22 cm, 2023 r.
  3. Jolanta Więcław, Życie – jedyny sposób, żeby obrastać liśćmi (Notatka), collage, technika własna, 19 x 24,5 cm, 2023 r.
  4. Jolanta Więcław, Godziny, minuty, sekundy (Nieuwaga), collage, technika własna, 15 x 20,5 cm, 2023 r.
  5. Jolanta Więcław, Wyśniłam dla nich stół, dwa krzesła (Pamięć nareszcie), collage, technika własna, 23,3 x 26,5 cm, 2023 r.

„Może być bez tytułu” – wystawa prac kolaży ceramicznych autorstwa Justyny Budzyn/Pafuncji

„Może być bez tytułu” to seria ceramicznych kolaży poświęconych wybranym wierszom Szymborskiej. Dla Pafnucji poezja Szymborskiej była, jest i być może będzie, przyjazną rozmową z życzliwą i mądrą kobietą, plastrem na rany jakie zadaje świat zewnętrzny, ciepłą czapką która chroni, rozmową z przyjacielem/przyjaciółką, wspólnym zachwytem i rozpaczą. Justyna jest wykonawcą, tworzy mozaiki ceramiczne, rzeźby, gdy trzeba projektuje i montuje instalacje w domach, przepływa kajakiem Polskę, bywa „ojcem rodziny”. Justyna i Pafnucja zamieszkują jedno ciało, mają jedną – czasem zdumioną – głowę, dwie ręce i dwie nogi.

Justyna Budzyn, od dziecka nazywana przez ukochanego Dziadka Pafnucją, mozaicystka, ceramiczka, wagabunda. Pochodzi z Nowej Huty w Krakowie, mieszkała w kilkunastu miejscach w Europie, stworzyła Pracownię Ceramiki w Podgórzu w małej o tej wsi w województwie zachodniopomorskim, miejsce pracy i kursów mozaiki na mapie Polski, nad aktualną wystawą pracowała w północnej Portugalii i Hiszpanii oraz wspomnianym Podgórzu. www.justynabudzyn.pl